Kroppskoll

Startvikt graviditet: 72kg - Född: 110224 Slutvikt: 103,6 - 96kg vid hemkomst från BB
Startvikt VK 110317: 93,7 Startvikt LCHF 110719:76,9 Vikt 111105: 73,9

söndag 28 mars 2010

Tankar

Min vikt resa är ganska ensam när det gäller vår familj. De andra äter som tidigare för det mesta såvida inte jag lagar maten, men även om jag lagar mat så är det lite snörpta munnar och vad-är-det-där attityd lite väl ofta. Nåja... Tom juicepressen är oinbjudande, men idag tyckte iaf äntligen dottern om äppeljuicen!! Det blir ju såååå gott med färskpressad juice. Jag kan ej fatta att man ej föredrar den framför köpt koncentrat. Hmmmm.....

Jag har en idé och föreställning om att det finns bra-bättre-bäst eller kanske bra-sämre-sämst vad gäller snacks och gott. Enligt min teori så har jag sockerförbud tom midsommar. Jag tycker att det är ok med;
- torkad frukt
- russin (ja, det är torkad frukt)
- popcorn popade med cocosfett
- rena naturella nötter (jag har köpt jordnötter nu!!! Men de i OLW påsen va godare...)
- bär
- grädde/keso

Alltså ej bakverk, godis, chips - inte ens nachos som måltid, ostbågar och verkligen inte beroendeframkallande choklad (trots de goda antioxidanterna).

Vad jag har läst ska det inte va så himla bra med nötter och frukt i större mängder pga fruktsocker och fettet i nötterna. MEN, hallå. Nu snackar vi om en som har ätit godis till vardags och har överfört en dålig kosthållning på barnen. Detta vill jag å det grövsta nu sätta stopp för men varför sluta med allt. Något måste ju vara "bättre" än det andra liksom.

Hur som helst så verkar det funka superbra iallafall. Jag har har ställt fram knäckebröd, riskakor, nötter, russin och frön på bordet. Det är toppen innan måltid när barnen blir hungriga att de kan förse sig själva med det. Dessutom försöker jag göra råa grönsaksstavar och ställa ut dom innan maten är klar så att de kan börja med det innan om de är alltför hungriga. Själv mäter och väger jag allt och för in de i min matdagbok på nätet. Inget konsumeras till överdrift!! Enligt viktklubb.se kan jag dessutom äta allt men inom ramarna för min dagsranson av kcal. Detta har jag alltså själv begränsat med ett raffinerat socker-förbud. Till så hög %-halt som det går. Jag åt ju dock 2 bröd i fredags på jobbet... men de vägdes och föll inom ramen för mina kcal den dagen.

Att minska på nötter och popcorn samt ren och torka frukt får bli ett senare projekt i så fall. Om det nu är så farligt med det....

4 kommentarer:

  1. Jag håller helt och fullt med dig! Det finns grader av bra i snacksväg och om Fredrik Paulun säger att frukt och popcorn är köper jag det. Han kan mer än dom flesta dietister ;)

    Heja dig!!! Tycker du är sjukt duktig som klarar detta trots att familjen är kvar i gamla spår <3

    SvaraRadera
  2. Jag menar om Fredrik Paulun säger att frukt och popcorn är bra så köper jag det (för det säger han)

    Kram

    SvaraRadera
  3. By the way ... din vikt har inte varit stillastående i en månad, du har ju gått ner över 7kilo på en månad ;) Men det ser faktiskt ut som mer för du har verkligen blivit supersmal ;)

    Kraaaaaaam

    SvaraRadera
  4. Ja, det har du rätt i, men jag mena sen bloggstart, he he. Å det känns som en månad ;)

    Tack för fina kommantarer :D

    SvaraRadera