Kroppskoll

Startvikt graviditet: 72kg - Född: 110224 Slutvikt: 103,6 - 96kg vid hemkomst från BB
Startvikt VK 110317: 93,7 Startvikt LCHF 110719:76,9 Vikt 111105: 73,9

onsdag 11 augusti 2010

Foglossning el Bäckenledsmärta


Köpt denna som ska hjälpa.

Aaaaaaj aj aj. Nu har det kickat igång. Jag visste att det skulle hända, men jag hoppades på senare än förr.

Jag läser om det nu och det verkar vara så att det ska göra ondare på natten tex, men på mig gör det uteslutande mest ont när jag går!!!!!!

Från Babycenter.com:
"Foglossning kan uppstå mot slutet av den första trimestern eller efter förlossningen." Jag är i början av andra trisemestern så det kanske ej va 'för tidigt' ändå.

"Man vet inte säkert vad som orsakar foglossningen men man tror att den ena sidan av bäckenet rör sig mer än den andra när man går eller rör på benen, och att detta leder till smärta och inflammation i symfysen. Det går inte att diagnostisera problemen med hjälp av t ex röntgenundersökningar eftersom den här rotationen inte syns på röntgenbilden. Många kvinnor med symfyseolysbevär (foglossning) upplever en stark smärta utan att bäckenet vidgats särskilt mycket. Smärtan står inte i proportion till graden av vidgning."

"Vi håller fortfarande på att lära oss mer och mer om bäckenledsmärta, ofta kallad foglossning, men man tror att uppluckringen av ligamenten, tillsammans med förändringar i kroppshållningen, muskelsvaghet och skillnader i rörlighet mellan vänstra och högra bäckenlederna kan utsätta lederna, ligamenten och musklerna i bäckenet för alltför stor belastning. I vanliga fall är bäckenet ”låst” eller stabiliserat när du ligger ner, står upp eller går. Man tror att kvinnor som har bäckenledsmärta utför denna typ av aktiviteter med ett mindre stabilt bäcken, vilket leder till inflammation och/eller smärta"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar