Kroppskoll

Startvikt graviditet: 72kg - Född: 110224 Slutvikt: 103,6 - 96kg vid hemkomst från BB
Startvikt VK 110317: 93,7 Startvikt LCHF 110719:76,9 Vikt 111105: 73,9

torsdag 10 februari 2011

Hinnsvepning

Jag har en tid för hinnsvepning den 17e om inget har hänt innan dess. Det har jag ej gjort tidigare och det låter ju som det ska göra ont. En mkt nära kompis till mig berättade idag att det va så hon sattes igång sist och att det inte alls gör ont. Däremot sätter ju värkarna igång direkt sa hon och det gör ju ont.
Så nu funderar jag på om jag kan få göra hinnsvepningen tidigare, typ imorgon eller på måndag....

Idag sov jag ordentligt på dagen. Somnade nån gång mellan 10-10.20 och vaknade 14.23. Mycket bra!!! Det behövde jag.

Idag är beräknat datum för baby enligt ultraljud. Redan så är det många som säger att har den inte kommit än!!! Precis som jag har läst att folk gör. He he. Har jag aldrig tänkt på tidigare gånger. Jag är stor såklart och eftersom man kaaan föda from v37 så känns det ju som att jag redan nu gått minst 1v över tiden, he he. Lite därför som jag vill sättas igång med hinnsvepning tror jag.

"Hinnsvepning är ett sätt att starta en förlossning utan att behöva bli igångsatt, för ingångsättning kan göra att förlossningen blir lite svårare. Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ”sveper” samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.
Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen.

Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt."

Läste också att det på 75% av fallen fungerar och att det föds inom 48h då. På min vän tog det 3h.... Hoppas jag ej tillhör de andra 25% :S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar