Kroppskoll

Startvikt graviditet: 72kg - Född: 110224 Slutvikt: 103,6 - 96kg vid hemkomst från BB
Startvikt VK 110317: 93,7 Startvikt LCHF 110719:76,9 Vikt 111105: 73,9

söndag 28 augusti 2011

Släta frukostbullar


Jag har varit ute efter att slippa ägg/ostsmak. Matte tycker mandelmjöl har en strävhet som gör att det smakar torrt. Ganska tröttsamt att baka det ena å det andra och alltid höra att det va torrt men ok smak. Hittills är endast knäcke, chokladbollar och marrängtårta "godkända".

Nog om det. Experimentlustan har nu gett resultat. Varsågoda!

2 ägg
2msk cocosfett
2msk fiberhusk
1tsk bakpulver
1dl kesella
0.5dl bakepro
1dl cocosmjöl
0.5dl fibrex
0.5dl vatten
- Vi lägger till enligt bästaste bloggerskan Åse ;)
0.5dl grädde
0.5dl vatten

Blanda vatten och fibrex och låt stå medan du sätter ugnen på 200 grader och blandar alla andra ingredienserna först. Jag blanda fibrex + vatten redan innan jag tog fram allt annat ;-).
Rör sist ner fibrexblandningen. Det får va lite vattnigt men bra om det mesta blev uppsuget av fibrex.
Rulla till 6 bröd och grädda på bakplåtspapper i drygt 15-20 min.

Tips 1. Blanda i cocosfettet sist. Det stelnade lite av den kylda kesellan igår så det blev klumpigt, men nu blanda jag det mesta innan och slapp så det problemet.

Tips 2. Lite kardemumma & vanilj i och vi har en utmärkt fika/semla bulle.

1 kommentar:

  1. Hej Mara! Nu har jag provat och lagt upp receptet! Jag ändrade lite jag också, tyckte de blev lite väl kompakta. Tack för inspirationen, de blev fantastiska!! Tummen upp!

    SvaraRadera